Math

وبلاگ ریاضی فاطمه عباسی

Math

وبلاگ ریاضی فاطمه عباسی

Math

هر بار که می آیی شاخه گلی بردار و برو...

فاطمه عباسی

آخرین نظرات
  • ۲۹ خرداد ۹۶، ۱۶:۴۲ - چرت
    چرت
  • ۳۰ فروردين ۹۶، ۱۵:۴۴ - پرنیا
    عالی
نویسندگان

چرا ریاضیات جایزه نوبل ندارد؟

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ق.ظ

 مدال فیلدز

لابد با جایزه نوبل آشنا هستید. نوبل شیمی دان سوئدی وصیت کرده بود در رشته های شیمی،فیزیک، زیست(پزشکی) صلح و ادبیات هر ساله به کسی که کاری بزرگ! در آن رشته انجام داده اهدا شود. بعد ها اقتصاد نیز به جمع نوبلی ها اضافه شد.


نوبل در دوران جوانی با یک ریاضیدان که گویی خیلی هم معروف نبوده است رقیب عشقی بوده اند و در این رقابت ریاضیدان به پیروزی می رسد و بانوی مورد نظر با ریاضیدان ازدواج میکند.این داستان را تقریبن همه ی کسانی که سوال مورد نظر ما را دنبال می کنند قبول دارند.

طرفداران نوبل ربط دادن داستان فوق را به بی نوبل بودن ریاضیات یک بی انصافی محض می دانند و در دفاع از ادعای خود بیان می دارند که از شخصیت نوبل بعید است که بخواهد کینه های شخصی خودش را با روند پیشرفت علوم در جهان  درگیر کند و در وصیت نامه اش این موضوع را بیان دارد. این دوستان ادعا دارند که به نظر نوبل پیشرفت ریاضیات برای بشر آنگونه که باید مفید نیست. در واقع این عده می گویند کاربردهای عینی ریاضیات برای بشر آنگونه نیست که از شیمی و فیزیک و پزشکی دیده می شود.این افراد قسمت زیر از وصیت نامه نوبل را سندی بر ادعا و تفسیر خود قرار می دهند 

کلیه دارایی‌های نقدشدنی اینجانب باید صرف امور زیر شود:

این سرمایه باید توسط مجریان وصیتنامه اینجانب، برای خرید اوراق بهادار مطمئن سرمایه‌گذاری شود تا از سود آن هر ساله به افرادی که در سالهای آینده به حال بشریت بهترین بهره‌ها را به ارمغان می‌آورند جوایزی اعطا شود

نمی خواهیم به شخصیت نوبل توهین کنیم ولی به نظر نمی رسد بعد از زمان نیوتن هیچ دانشمند بزرگی بخواهد رابطه و تاثیر ریاضیات را در تاثیر بر شیمی و فیزیک منکر شود. در ضمن یادتان باشد نوبل تا آخر عمر مجرد ماند. حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را.


در ریاضیات نوبل نداریم ولی می خواهیم چند سطری در مورد بزرگترین جایزه ریاضی صحبت کنیم.

جایزهٔ فیلدز یا نشان فیلدز ( Fields Medal) جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود.


جایزه فیلدز به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود. این جایزه را «نوبل ریاضیات» می‌خوانند.  این جایزه در واقع یک مدال (یا سکه) به همراه ۱۵٬۰۰۰ دلار کانادا است. سکه از طلا ساخته شده‌است که روی ان تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حکاکی شده‌است.نکتهٔ مهم دربارهٔ این جایزه این است که این جایزه به افراد زیر چهل سال اعطا می‌شود که کشف مهمی در ریاضیات کرده باشند.

نظرات  (۱)

خیلی جالب بود تا بحال در موردش نشنیده بودم
پاسخ:
خوشحالم چیز تازه ای از وبلاگ به اطلاعاتت اضاف شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی